article sections

Sommerdæk til bilen

Gode sommerdæk om sommeren er lige så vigtige som vinterdæk om vinteren. Sommerdæk findes i mange variationer, tjek derfor FDMs dæktest før du vælger dæk.

Gode sommerdæk om sommeren er lige så vigtige som vinterdæk om vinteren.
Fotograf:

Foto

FDM
Viden

Den overvejende del af året er til sommerdæk i Danmark. Desværre har sommerdæk ikke altid den sammen bevågenhed som vinterdæk.

Som bilist har man stor tillid til dækkene på bilen, men de færreste tænker på, at man overlader sin skæbne til fire små kontaktflader på størrelse med fire håndflader mellem dæk og vejbane. Her skal der overføres bremsekræfter, styrekræfter, accelerationskræfter og drænes mængder af vand. Fra en bil der måske vejer omkring et tons og indeholder en familie fire personer.

Se også: FDM's seneste test af sommerdæk

Sommerdæk på våd vej

Generelt klarer de fleste sommerdæk på markedet sig godt på en tør vej. Det er på våd vej, at sommerdæk skal bestå sin prøve. Derfor kan det være fornuftigt at konsultere FDMs dæktest for at finde dæk der bedst opfylder kravene til et godt sommerdæk. Det er ikke en selvfølge, at dækkene lever op til det forventede.

Generelt klarer de fleste sommerdæk på markedet sig godt på en tør vej. Det er på våd vej, at sommerdæk skal bestå sin prøve.

Desværre fokuserer mange bilister ofte på støj og dækkets levetid. Støj fra dæk vægtes imidlertid kun med beskedne 10 pct. i en dæktest, hvorimod egenskaberne på våd vej vægtes med hele 40 pct. Det er derfor et godt råd at fokusere på egenskaberne på våd vej, når der vælges dæk.

Sådan skifter du selv dæk

Slid ikke under tre mm mønsterdybde

Et dæks egenskaber falder i takt med at det slides. F.eks har et dæk, der er slidt ned til 4 mm kun 11 pct. kontakt med en våd vejbane ved 125 km/t. Uanset at lovkravet til mønsterdybde er minimum 1,6 mm, anbefaler FDM, at et dæk kun slides ned til tre mm mønsterdybde. Et nyt dæk har til sammenligning 8-9 mm mønster.

Nyere sommerdæk har ofte et asymmetrisk slidbanemønster, hvor dækket er mærket med "outside" på den ene side. Det betyder, at mønsteret på dækket vender forskelligt på højre og venstre side af bilen.

Det er altså ikke en fejl, når dækmønsteret vender hver sin retning, og dækkene bortleder vand lige godt, uanset hvad vej mønsteret vender. Nogle dæk er mærket med "rotation" på siden af dækket, hvilket betyder at dækket har en bestemt omløbsretning.

Læs også TPMS - automatisk dæktrykmåling

Forskel på sommerdæk og helårsdæk

Mange tror fejlagtigt, at deres bil som udgangspunkt er monteret med helårsdæk. Sommerdæk og helårsdæk er dog to forskellige dæktyper. Et helårsdæk er som type et vinterdæk, der er M+S mærket, hvor producenten har forsøgt at komprimere sommer og vinteregenskaber i et og samme dæk.

Uanset moderne teknologi kan det kun lade sig gøre delvist. Vinterdæk og helårsdæk vil typisk have en længere standselængde på tør og våd sommervej. Typisk er et helårsdæk bedre om vinteren end om sommeren.

Læs også: Helårsdæk

Sommerdæk eller ej

FDM anbefaler, at du kører med dæk, der passer til årstiden. Det vil sige, at når der ikke længere er vinterføre i Danmark, bør du køre med sommer- eller helårsdæk. Det varierer fra år til år, hvornår vinterføret slipper sit tag i Danmark. Det er ofte en god ide, at vente med at skifte fra vinterdæk til et godt stykke ind i april måned.

Skal du have din bil med til udlandet, skal du være opmærksom på, at der i Europa er forskellige regler for vinter- og sommerdæk. Skifter du selv dine dæk, kan du spørge om det rigtige tilspændingsmoment på dit værksted eller hos FDMs rådgivning.

Læs mere: Regler for vinterdæk i andre lande

Tjek dækkene inden kør selv-ferien

Inden en sommerferietur på de store europæiske veje, er det vigtig at overveje om dækkene kan klare turen. Halvslidte dæk med 3-4 mm mønster kan være næsten nedslidte, inden du har kørt de tusinde kilometer til destinationen i Sydeuropa. Dækkene vil have rigtig svært ved at bortlede de store mængder vand, som man kan blive udsat for under sommerens heftige regnskyl. Inden turen skal dækkene også inspiceres for skader.

Når en bil er fuldt ferielæsset, og man kører med længerevarende høj hastighed på motorvejen, vil temperaturen i dækket stige. Det er i de situationer, at svagheder i et dæk kan få det til at briste. I værste fald med dækeksplosion til følge. Husk at følge instruktionsbogens anvisninger om højere dæktryk, når der er fuld læs på bilen. Det sparer også brændstof at køre med det rigtige dæktryk.

Læs mere: Dæktryk skal kontrolleres

Alt om dæk på fdm.dk

Lad FDM skifte dine hjul